Original educational computer program "Trauma" and its application in education of paramedic students — preliminary results
DOI:
https://doi.org/10.20883/jms.366Keywords:
trauma patient, didactics, medical rescueAbstract
Education through simulation is becoming increasingly popular in medical academic environment. This is the best teaching method enabling the creation of real situations in risk-free conditions. Decision-making games can be successfully used in the educational process of future medical staff. The aim of the work was to create a didactic computer program "Trauma", analyze its impact on students' knowledge on the direction of medical rescue and evaluate the attractiveness of classes conducted with the use of this method. The results show that the use of the "Trauma" program in didactics has allowed for the improvement of the level of knowledge and skills of students taking part in the study in the field of trauma patients’ treatment. In the assessment of students, the classes during which the program was used were interesting. The vast majority of respondents would like to participate in such classes again.
Downloads
References
Europejski Raport Zdrowia 2012. Droga do osiągnięcia dobrostanu. Światowa Organizacja Zdrowia. [Internet] http://www.who.un.org.pl/aktualnosci.php?news=84&wid=14&wai=&year=&back=%2Faktualnosci.php%3Fwid%3D14 (Accesed: 2018.07.25).
Rutkowska M. Urazy mózgowo‑czaszkowe epidemią XXI w. Medycyna Ogólna. 2010;16(XLV),2:192–200.
Główny Urząd Statystyczny: Notatka Informacyjna. Podstawowe informacje o rozwoju demograficzny Polski do roku 2014. Warszawa 27.01.2015. [Internet] http://stat.gov.pl/obszary‑tematyczne/ludnosc/ (Accessed: 2018.07.25).
Brongel L, Duda K. Mnogie i wielonarządowe obrażenia ciała. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2001.
Brongel L. Złota godzina — czas życia, czas śmierci. Krakowskie Wydawnictwo Medyczne, grupa Ekonom s.c., Kraków 2000.
Campbell JE. International Trauma Life Support. Ratownictwo przedszpitalne w urazach. Medycyna Praktyczna, Kraków 2009.
Polak B. Podstawy teorii kształcenia. Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum, Szczecin 2013.
Nielepiec‑Jałosińska A, Janus T. Nauczanie symulacyjne w medycynie ratunkowej. In: Konieczny J (ed.). Bezpieczeństwo zdrowia publicznego w zagrożeniach środowiskowych. Postępy metodologii badań Garmond Oficyna Wydawnicza, Poznań‑Łódź‑Inowrocław 2012; p. 707–720.
Piskor T. Gra wojenna z dwoma zadaniami taktycznymi. Księgarnia Wojskowa, Warszawa 1920.
Sowizdraniuk J, Smerecka J, Chęciński I, Brodzki M. Gry decyzyjne w edukacji studentów ratownictwa medycznego. In: Konieczny J. (ed.). Bezpieczeństwo zdrowia publicznego w zagrożeniach środowiskowych. Postępy metodologii badań. Garmond Oficyna Wydawnicza, Poznań‑Łódź‑Inowrocław 2012; p. 669- 679.
Myrcik D, Sosada K, Żurawiński W, Jędryszek K. Gra decyzyjna „Dyspozytor” — metoda wspomagania nauczania studentów kierunku ratownictwo medyczne. In: Konieczny J. (ed.). Bezpieczeństwo zdrowia publicznego w zagrożeniach środowiskowych. Postępy metodologii badań. Garmond Oficyna Wydawnicza, Poznań‑Łódź‑Inowrocław 2012; p. 661–667.
Makowska K. Symulacja medyczna — nowy wymiar edukacji. Na Ratunek. 2009;4:36–40.
Frączek B, Cebula G. Czynnik ludzki, bezpieczeństwo pacjenta i zarządzanie zespołem w sytuacji kryzysowej. Na Ratunek. 2011;3:22–25.
Specht L, Sandlin P. The differentia effects of experiential learning activities and traditional lecture classes in accounting. Simulation and Gaming. 1991;22(2):429–445.
Olympio MA, Whelan R, Ford R, Sunders I. Failure of simulation training to change residens’ management of oesophangeal intubation. British Journal of Anaesthesia. 2003;3:312–318.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Magdalena Trzepizur, Wojciech Statowski, Dariusz Myrcik, Joanna Makarska, Magdalena Syrkiewicz-Świtała
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.